Milí zákazníci, na vaše objednávky v hodnotě nad 1 200 Kč je doprava ZDARMA. Užijte si ve zdraví vaše nákupy!

PROČ POTŘEBUJEME DOPLŇOVAT OMEGA 3 MK. MÁTE RYBU 2X TÝDNĚ?

Civilizační onemocnění jako je obezita, infarkt, rakovina nebo cukrovka se v posledních letech staly strašákem lidstva. Může za to i změna způsobu stravování – konzumace polotovarů, cukrů a tuků. Jenže ne každý tuk je škodlivý. Omega 3 mastné kyseliny jsou zdravé tuky, které snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění, udržují činnost mozku a podporují imunitu. Rovněž prospívají sportovcům, kteří namáhají svaly a klouby. Hlavním zdrojem Omega 3 mastných kyselin jsou ryby. Většina Čechů jich má v jídelníčku nedostatek. Proč byste je měli doplňovat?

Středomořská strava je považována za nejzdravější na světě. Není to jen marketingová formulka, ale fakt potvrzený mnoha světovými odborníky v oblasti zdravé výživy. Vyplývá to z žebříčku hodnocení nejzdravějšího stravování v letech 2019, 2020 a 2021. Hodnocení provedla digitální platforma U.S. News & World Report. Je to strava typická pro lidi žijící ve státech v okolí Středozemního moře. Je bohatá na čerstvé ovoce, zeleninu, ořechy, semínka, obiloviny a také mastné ryby. Naopak méně zahrnuje maso, zejména to červené. Tato strava bohatá na vitamíny, minerály, vlákninu i omega 3 mastné kyseliny má pro nás řadu zdravotních výhod. Obecně zvyšuje vyhlídky na dlouhý a zdravý život. V našich zeměpisných šířkách máme rovněž bohatý výběr zeleniny a ovoce. Jenže mít čerstvou rybu na talíři už tak jednoduché ani levné není. Přitom ryby jsou nejdůležitějším zdrojem tzv. omega 3 mastných kyselin. Jak lze tedy efektivně doplnit tyto látky?

Co jsou vlastně omega 3 mastné kyseliny?

Omega 3 mastné kyseliny jsou skupina nenasycených mastných kyselin, které si lidské tělo neumí samo vyrobit. K životu je však nezbytně potřebuje.

Omega 3 dělíme na 3 druhy:

ALA (Kyselina alfa-linolenová)

EPA (Kyselina eikosapentaenová)

DHA (Kyselina dokosahexaenová)

 

ALA se nachází v rostlinných zdrojích jako jsou semínka a ořechy. EPA a DHA se nacházejí hlavně v tučných rybách jako je losos, ančovičky, tuňák, marlín, sleď, makrela, pstruh nebo i ústřice. Přesněji, hlavním zdrojem těchto kyselin jsou řasy, které tyto ryby ve vodě absorbují do organismu.

Proč jsou omega 3 prospěšné?

Tyto kyseliny mají nespočet benefitů pro lidské zdraví a celkovou vitalitu organismu. Jsou součástí každé buňky v těle a jsou zdrojem energie. Prospívají srdci, zraku, plicím a imunitě.

Podporuje duševní zdraví

Deprese je jedna z nejrozšířenějších poruch, kterou provází smutek, letargie nebo ztráta zájmu o život. Lidé s depresí, úzkostmi a jinými duševními poruchami mají podle studií nižší hladinu omega 3. EPA pomáhá zlepšit psychický stav, snížit náladovost a riziko vzniku předčasné demence nebo Alzheimera.

Chrání zrak

DHA je součástí oční sítnice. Dostatečné množství omega 3 může snížit risk makulární degenerace (centrálního vidění), což je nejčastější příčina ztráty zraku u seniorů.

Podporuje mozek

Omega 3 podporují mozkovou činnost. Jsou důležitou součástí vývoje mozku zejména u dětí. Dostatek těchto látek během těhotenství se pozitivně projeví na komunikačních a inteligenčních schopnostech dítěte již po narození.

Prospívá srdci

Infarkt a mrtvice jsou v současném světě nejrozšířenější zdravotní problém vedoucí k úmrtí. Studie ukazují, že lidé, kteří jedí ryby, mají nižší riziko infarktu. Tyto mastné kyseliny redukují triglyceridy (krevní tuk), snižují vysoký krevní tlak, HDL cholesterol, tvorbu krevních sraženin a zánětů. Zlepšují citlivost na inzulín, čímž snižují riziko vzniku metabolického syndromu.

Chrání pokožku

Omega 3 jsou důležité i pro zdraví pokožky. Regulují její mastnotu, hydratují a snižují riziko vzniku akné. EPA pomáhá chránit před UV zářením. Blokuje uvolňování látek, které ničí kolagen v pokožce po nadměrném slunění. Brání tak předčasnému stárnutí kožních buněk.

Další zdravotní benefity omega 3

Omega 3 mastné kyseliny pomáhají dětem trpícím na ADHD a snižují chronický zánět při astmatu. Lidem s nealkoholickou steatózou jater pomáhají redukovat tuk a zánět v játrech.

Výzkumy ukazují slibný potenciál omega 3 mastných kyselin jako ochrany před vznikem rakoviny střeva až o 55 %.

Sportovci a starší lidé trpící osteoporózou a artritidou by měli taktéž doplňovat tyto látky. Tyto kyseliny podporují vstřebávání vápníku, čímž posilují kosti a klouby.

Měli bychom jíst více ryb nebo raději doplňovat omega 3?

Zařadit více tučných ryb, ořechů i semínek je dobrý nápad. Vzhledem k tomu, že jde o tučnější jídla, měli byste si dát pozor na to, kolik toho sníte. Semínka a ořechy obsahují také omega 6 mastné kyseliny, které ve velkém množství zvyšují riziko kardiovaskulárních problémů, zvýšené inzulínové rezistence a tím i obezity.

Bohužel výzkumy zjistily, že některé druhy ryb obsahují i vyšší hladiny těžkých kovů, rtuti, polychlorovaných bifenylů (PCB) nebo jiných toxinů. Patří mezi ně makrela, divoký mečoun a žralok. Dalšími rybami, které mají vysoký obsah rtuti, jsou marlín, červenice obecná a tuňák velkooký. Ryby jako divoký pstruh a divoký losos jsou v tomto ohledu bezpečnější.

Všeobecně se doporučuje jíst ryby alespoň dvakrát týdně. Nicméně i obsah omega 3 kyselin EPA a DHA se v rybách liší. V 85g porci tepelně upraveného masa jich nejvíce obsahuje losos z farem, makrela a některé druhy tuňáka. Přibližně 1000–1500 mg. Určitě se teď zamýšlíte nad tím, jestli váš týdenní rozpočet zvládne v nákupním košíku i tuto položku.

Pokud si zrovna hlídáte váhu, máte hluboko do peněženky nebo nechcete riskovat zvýšený příjem těžkých kovů do organismu, je lepší omega 3 mastné kyseliny doplňovat formou doplňků stravy.

Produkt, který obsahuje omega-3 mastné kyseliny, což jsou zdravé tuky, které mají různé potenciální výhody pro zdraví. Zde je několik skupin lidí, pro které by tento produkt mohl být vhodný:

  1. Lidé s kardiovaskulárními problémy: Omega-3 mastné kyseliny jsou známé tím, že podporují zdraví srdce a cév. Mohou pomoci snižovat hladinu triglyceridů v krvi, regulovat krevní tlak a snižovat zánět v cévách, což může snižovat riziko srdečních chorob.

  2. Lidé s vysokým rizikem srdečních onemocnění: Lidé s rodinnou anamnézou srdečních chorob nebo s dalšími rizikovými faktory, jako je vysoký cholesterol, mohou mít prospěch z omega-3 mastných kyselin k prevenci srdečních problémů.

  3. Lidé s kloubními problémy: Omega-3 mastné kyseliny mohou mít protizánětlivé účinky a pomáhat snižovat bolest a zánět u lidí s artritidou nebo jinými kloubními potížemi.

  4. Těhotné a kojící ženy: Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro správný vývoj mozku a nervového systému plodu. Těhotné a kojící ženy by měly mít dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin.

  5. Děti: Omega-3 mastné kyseliny mohou být prospěšné pro zdravý vývoj mozku a nervového systému u dětí. Produkty obsahující omega-3 mastné kyseliny mohou být vhodné pro děti.

  6. Lidé s obecným zájmem o zdravou výživu: Omega-3 mastné kyseliny mají mnoho potenciálních výhod pro celkové zdraví. Lidé s obecným zájmem o péči o své zdraví mohou zařadit Duolife Liquid Gold do své stravy jako způsob, jak získat tyto prospěšné tuky.

Článek inspirován od Miroslavy Schwarczová

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz